Autonomous
Met name in de Autonomous Database services – Autonomous Datawarehouse en Autonomous Transaction Processing – komen de speciale kwaliteiten van OCI en de features van het Oracle Database platform samen. Bijvoorbeeld om een hele hoge beschikbaarheid te realiseren. Het is goed om te weten dat Autonomous Database services gebruikmaken van Exadata-infrastructuur.
De Autonomous Database neemt de DBA veel taken uit handen, zowel bij initieel aanmaken als bij het reguliere beheer en bij speciale activiteiten rondom security en performance tuning. De grote troef in de 19c release, zowel in de cloud als on premises, heet automatic index creation. Dit mechanisme is continu op de achtergrond actief om voor de langstlopende queries op zoek te gaan naar het optimale index-ontwerp. Zo nodig worden deze indexen aangemaakt, gevalideerd en aan de optimizer beschikbaar gesteld. Als na verloop van tijd nieuwe queries worden geïntroduceerd of de datakarakteristieken wijzigen, kunnen deze indexen weer komen te vervallen, opgevolgd door nieuwe, automatisch gecreëerde indexen. De resultaten die met dit mechanisme zijn behaald, in vergelijking tot standaardapplicaties zoals NetSuite en EBusiness Suite, zijn spectaculair: in heel korte tijd (dagen vergeleken met jaren) en zonder de inzet van experts wordt met een automatisch mechanisme al een betere performance bereikt.
SaaS Applications
Oracle verkoopt een zeer ruim palet aan business applicaties. Van de eigen E-Business Suite tot de grote aangekochte on premises applicaties als PeopleSoft, Siebel en JD Edwards, tot de Fusion Applications in de cloud en de tientallen SaaS-acquisities. Geen leverancier heeft een breder aanbod aan horizontale – generieke, cross-industry – applicaties voor ERP (Enterprise Resource Planning), SCM (Supply Chain Management), HCM (Human Capital Management) en CX (Customer Experience). Oracle erkent dat Salesforce marktleider is op CRM en Sales-ondersteuning, maar claimt marktleiderschap in alle andere categorieën.
Voor Fusion Applications kondigde Oracle innovaties aan, uitgerold in een straf kwartaalgebaseerd release ritme. Belangrijke innovatiethema’s zijn blockchain, Internet of Things, Artificial Intelligence & Machine Learning en Smart User Interface (zoals Digital Assistant en applicaties die spraak begrijpen, context begrijpen en actief met de gebruiker meedenken).
Opvallend was dat Oracle voor het eerst sinds de overname van PeopleSoft en Hyperion, en de start van de ontwikkeling van Fusion Applications, klanten actief oproept om de stap te zetten van E-Business Suite, PeopleSoft en Hyperion (on premises) naar SaaS en dus naar Fusion Applications. Via het Soar-programma stelt Oracle dat het in korte tijd, volgens een bewezen methode, deze migratie kan ondersteunen. Daarnaast blijft Oracle, in lijn met de Applications Unlimited-belofte, tot zeker 2030 alle producten inclusief E-Business Suite en PeopleSoft doorontwikkelen. Oracle promoot wel de migratie naar de Oracle Cloud Infrastructure. Daarvoor zijn tools, OCI reference architectures en Oracle Support-diensten in de aanbieding.
Wat Oracle betreft zouden klanten geen custom applicatieontwikkeling meer moeten hoeven doen. Er is immers een zeer rijk SaaS-aanbod. In veel situaties is hiervoor SaaS Enablement nodig: integratie inrichten tussen verschillende applicaties, user interfaces beschikbaar maken die data uit en acties in verschillende systemen via één interface aan gebruikers beschikbaar maken, en rapportage & analytics over geconsolideerde data uit meerdere applicaties. Hiervoor biedt Oracle zijn PaaS-diensten waarmee voor klanten dezelfde krachtige hulpmiddelen beschikbaar zijn als door Oracle worden gebruikt bij het bouwen van de SaaS-applicaties.