IT-onderwijs wordt steeds breder en meer modulair

'De nieuwe IT’er: nerds en poets met holistische blik'

60 procent van de IT-professionals geeft aan de nieuwe ontwikkelingen niet meer te kunnen bijbenen. Hoe zorgen we dat de IT’ers van morgen klaarstomen voor dat snel veranderende landschap? Met goed onderwijs. Professor doctor Hans Borgman is verantwoordelijk voor het IT-curriculum op de UvA. Hij vertelt hoe zijn universiteit jong talent voorbereidt op die realiteit.

IT trekt een bredere groep studenten

Borgman is al enige tijd verbonden aan de universiteit en hem valt op dat studenten tegenwoordig heel anders aankijken tegen IT-onderwijs. “Vroeger was IT iets voor mensen met een pure voorliefde voor programmeren of computers. De nerds. Nu zie je dat het ook ‘poets’ trekt, mensen die niet direct een achtergrond in exacte wetenschappen hebben. Studenten die graag in de marketing aan de slag willen, pakken nu IT ‘erbij’ of gaan helemaal overstag. Omdat ze beseffen dat het in hun vak die kant op gaat.” 

 

Andersom komt ook voor. “We hebben IT’ers die bijvoorbeeld een MBA in marketing volgen om de business beter te snappen. Het onderstreept: IT is een onlosmakelijk onderdeel van de meeste organisaties. Business en IT zijn onlosmakelijk met elkaar verweven. Het is dus een belangrijk een bredere blik te ontwikkelen.” 

"Vroeger was IT iets voor mensen met een pure voorliefde voor programmeren of computers. De nerds. Nu zie je dat het ook ‘poets’ trekt, mensen die niet direct een achtergrond in exacte wetenschappen hebben"

Brede opleiding met aandacht voor actualiteit en praktijk

Het curriculum speelt hierop in door studenten vooral breed op te leiden met aandacht voor actuele ontwikkelingen. Zo zijn ze meer flexibel in hun latere functie als consultant, IT-architect of change manager. Want het speelveld verandert snel. IT wordt volgens Borgman niet zozeer complexer, maar wel steeds meer verweven met de organisatie en business. “In het curriculum nemen we ontwikkelingen op die volgens ons echt het IT-landschap voor de komende jaren gaan bepalen. Denk aan digitale transformatie, Artificial Intelligence en datagedreven beslissingen.” Om voeling met de praktijk te houden, geven IT-professionals van bedrijven als Booking.com of Unilever regelmatig gastcolleges en werken met studenten aan eigen cases. Op die manier krijgen ze beter toegang tot het talent van morgen. 

Het probleem is meer kwantitatief dan kwalitatief 

“Natuurlijk is er nog steeds de mogelijkheid om de diepte in te gaan en écht specialistische kennis op te doen. Een van de populairste cursussen is bijvoorbeeld die voor Python. In zijn algemeenheid wordt IT-onderwijs steeds breder en meer modulair. Je kiest wat je nodig hebt."

Borgman ziet veel afgestudeerde studenten al snel weer terug aan de UvA voor een cursus. “Ze snappen heel goed dat ze hun kennis continu op peil moeten houden.  Dit lijken me de belangrijkste vereisten voor de IT’er van de toekomst. Wat dat betreft ben ik best positief. Het probleem is niet zozeer kwalitatief, maar kwantitatief. We hebben echt meer IT’ers nodig.” 

"We hebben echt meer IT’ers nodig"

Over Hans Borgman

Hans Borgman richt zich aan de Amsterdam Business School van de UvA onder meer op ontwerp, coördinatie en onderwijs van de nieuwe mastertrack Digital Business van de oplei-ding Business Administration. Als hoogleraar houdt hij zich bezig met de versterking en uit-bouw van onderzoek en onderwijs rond digitale transformatie van bedrijven en data analytics.

Tijd voor eenvoud in complexe IT. Want geloof het of niet: de oplossingen liggen vaak rechter onder je neus. En wij weten waar we moeten kijken. Hier lees je meer over welke simpele oplossingen er zijn voor complexe IT problemen.
Ise Douwes
Neem geen genoegen met een oud of te complex IT-systeem. Het kan écht beter. En kom je er zelf niet uit? Dan weet je ons te vinden. We gaan graag met je om de tafel om te onderzoeken hoe we jouw organisatie vooruit kunnen helpen.
Bel Ise Douwes +31 654 72 09 72
Abonneren
op nieuws?