Als dataspecialist geloof je in een data gedreven organisatie. Op de juiste manier met data aan de slag gaan, geeft nieuwe inzichten en die leiden tot ultieme oplossingen en groei van het bedrijf. Je bent razend enthousiast.
Argusogen
Maar de business en het hoger management bekijken je plannen met argusogen. Huiverig voor een peperduur feestje van een groepje dataspecialisten. Een feest dat dagen, maanden of misschien wel jaren duurt. Met aan het einde een kater. En een fikse.
Die angst is niet geheel ongegrond. In dit artikel kan je lezen dat slechts 8% van de data analytics projecten slaagt. 8%!
Wat wantrouwen is dus begrijpelijk.
Maar onterecht. Jij en ik weten dat. De kunst is om het slimmer aan te vliegen. Niet alleen qua uitvoering, maar ook qua communicatie.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dan kom ik als eerste bij een belangrijk uitgangspunt dat wij in al onze vezels voelen: data analytics projecten zijn er niet omdat iets kan, maar omdat iets nodig is. Voor een beter rendement, meer efficiency of voor een sterkere concurrentiepositie. Voor datgene waar het bedrijf om zit te springen.