SaaS Enablement

Efficiënter plannen van mensen en verhuurobjecten

Een leverancier van innovatieve en efficiënte schepen, apparatuur en diensten voor de offshore- en baggerindustrie, wil organisatiebreed inzicht krijgen in de beschikbaarheid van zijn service engineers. Waar zijn ze ingepland, vanaf welke datum en wanneer komen ze weer beschikbaar? Hetzelfde geldt voor hun objecten beschikbaar voor verhuur. Dit zijn gereedschappen en apparatuur die wereldwijd ingezet kunnen worden. Omdat het ERP-systeem ingericht is volgens de juridische structuur van de organisatie, is het daarbinnen niet mogelijk engineers en verhuurobjecten op groepsniveau te plannen.

"AMIS heeft de technische kennis in huis die perfect aansluit bij de manier waarop we onze omgeving willen inrichten en daarnaast konden ze ook voldoen aan onze wens om te werken volgens de Scrum-methode."

AANPAK

De organisatie realiseert zelf diverse portals die specifieke en doelgerichte functionaliteit bieden. Ze hebben AMIS gevraagd twee portals te ontwikkelen, die organisatiebreed inzicht geven in de beschikbaarheid van service engineers en verhuurobjecten. Hiervoor integreren we op de achtergrond de informatie uit de verschillende versies van het ERP-systeem. SaaS Enablement noemen we dat bij AMIS. Als basis hiervoor is gekozen voor Oracle WebCenter Portal in combinatie met Oracle JET dat standaard beschikt over veel visuele mogelijkheden. Voor het overzichtelijk en flexibel inzichtelijk maken van verhuurobjecten en planningsinformatie van de engineers, is gekozen voor Gannt Charts. Er zijn extra filter- en sorteermogelijkheden toegevoegd waarmee de eindgebruiker efficiënt naar specifieke informatie kan zoeken. AMIS heeft ook de laag gebouwd die de via ElasticSearch ontsloten gegevens uit de backoffice naar de portals brengt. Deze data wordt opgeslagen in ElasticSearch waardoor meerdere portals van dezelfde gegevens gebruik kunnen maken.

SCRUm-methode

Voor dit SaaS Enablement-project is gekozen voor de Scrum-methode. Deze aanpak zorgde ervoor dat er snel ingespeeld kon worden op aanpassingen. In vier sprints van elk twee weken werden de portals voor de planning van de service engineers en verhuurobjecten gerealiseerd. In de eerste sprints lag daarbij de focus op het inzichtelijk maken van het ontwerp van de oplossing. Door de agile manier van werken kreeg het team - bestaande uit een product owner, architect en middleware ontwikkelaar van de klant en ontwikkelaars, architect en een Scrummaster van AMIS - per sprint een beter beeld van de organisatie en de functionele behoefte. Daarnaast bouwden ze kennis van en ervaring met de combinatie Oracle JET en Oracle WebCenter op: deze combinatie was wereldwijd nog niet eerder toegepast.

Resultaten

Binnen de vooraf gestelde tijd zijn de twee portals opgeleverd. Ze geven op een gebruikersvriendelijke en toegankelijk manier inzicht in de beschikbaarheid van service engineers en verhuurobjecten. Hierdoor kan er efficiënter gepland worden. Dit project was tevens een POC voor meerdere toekomstige portals.

Abonneren
op nieuws?