Case interview met Anne van Doorn, Directeur CIS

Data van en voor verzekeraars eenvoudig toegankelijk gemaakt

De databank van Stichting CIS fungeert als het collectief geheugen van Nederlandse verzekeraars. Het systeem bevat een schat aan informatie en Stichting CIS wil hier graag meer kansen mee benutten. AMIS helpt om relevante gegevens beter toegankelijk te maken en het dienstenpakket uit te breiden. Anne van Doorn, directeur van Stichting CIS: ‘Onze diensten interpreteren data van verzekeraars op intelligente wijze en presenteren deze eenvoudig en eenduidig. Zowel de verzekeraar als de consument zijn hierbij gebaat.’

Het belang van betrouwbare data

De verzekeraar heeft de maatschappelijke plicht om geen geld ten onrechte uit te keren. Van Doorn: “Vroeger, toen verzekeraars op dorpsniveau opereerden, was het eenvoudig om misbruik te voorkomen. De sociale controle was immers groot. Tegenwoordig is het minder makkelijk te controleren of iemand fraudeert. De meeste processen zijn per slot van rekening digitaal. Het is daarom van groot belang dat verzekeraars betrouwbare transparante data gebruiken bij hun beoordeling.’ 

Gelukszoekers en datacowboys

Stichting CIS ziet een aantal partijen branchevreemde en vervuilde data aanbieden aan verzekeraars. ‘De gekste bronnen worden betrokken bij een verzekeringsaanvraag, zoals de betalingsmoraliteit (betaal je rekeningen op tijd) bij webwinkels of telefoonmaatschappijen. Het kan dan zomaar zijn dat je geen autoverzekering af kan sluiten, omdat je ooit na een verhuizing je mobiele telefoonabonnement een keer te laat betaalde.’

 

‘Dit soort data is vaak kostbaar, achterhaald en heeft bovendien niets met verzekeringen te maken. Rond de verzekeraars doemt een industrie op van gelukszoekers, bronnendealers en datacowboys die de hoofdprijs vragen en daarnaast een onwrikbare platformrol nastreven middels hun ‘volledig geïntegreerde (fraude-)oplossingen.’

‘Stichting CIS scheidt kaf en koren als het gaat om bronnen die verzekeraar raadplegen in het kader van risicobeoordeling. De informatie die verzekeraars gebruiken in hun processen moet relevant zijn en uitlegbaar naar hun klanten. Dat is onze scope. De rol van gelukszoekers en datacowboys zal sterk afnemen.’

Datahonger stillen

Volgens CIS kan dit beter, maar daarvoor moet er wel een flinke innovatieslag plaatsvinden. ‘De data is er, evenals een aantal diensten, maar zit vast in verouderde systemen. We hadden daarom een partij nodig die deze gegevens beter en geïntegreerd beschikbaar kan maken. Onze diensten ontsluiten nu meer relevante data en legt verbanden tussen gegevens. Daardoor kunnen verzekeraars snel een betere risicoschatting maken en kritischer naar schadeclaims kijken. En niet onbelangrijk: de prijs van onze dienstverlening bleef gelijk.’ 

Meer inzicht, oog voor kosten

Straks koppelt het systeem van CIS gegevens en presenteert het verbanden op intelligente wijze in een simpel overzicht. ‘Bijvoorbeeld wanneer er één persoon 8 ongelukken in 3 jaar maakte. Dat soort gegevens worden nu al kenbaar gemaakt, maar als twee partijen continu aanrijdingen met elkaar hebben zal dat in de toekomst ook zichtbaar worden. Dat is zeer belangrijke informatie voor verzekeraars. Dat zien verzekeraars terug in de uitkomsten: er is meer inzicht en minder misbruik.’

‘Data die op het eerste oog onbelangrijk lijkt, kan zeer waardevol zijn. Het systeem koppelt in toenemende mate gegevens op intelligente wijze. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om trends en tendensen te signaleren. Dat is zeer belangrijke informatie voor verzekeraars.’

Transparante communicatie tussen consument en verzekeraar

Ook staat er een consumentenapp in de steigers die naar verwachting einde van het tweede kwartaal van 2020 gelanceerd wordt. ‘Een consument heeft het recht om te weten hoe verzekeraars hem registreren in de CIS databank. Op dit moment is het achterhalen van die informatie tijdrovend. Je moet een kopie van je identificatie maken en die opsturen, vervolgens sturen wij je handmatig een bericht of mail met de informatie terug.’

  

De (web-)app maakt het ontsluiten van de informatie straks eenvoudig: de consument kan zichzelf digitaal identificeren en weet binnen enkele seconden hoe hij geregistreerd staat. ‘Een uitkomst, want dat kan misverstanden bij het aanvragen van verzekeringen voorkomen. Het team van AMIS heeft zich goed in deze materie verdiept en bedacht samen met ons deze prachtige oplossing.’

Over CIS

Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) verzamelt al sinds 1985 informatie namens verzekeraars en hun volmachten. Zij gebruiken deze data als controlemiddel bij het accepteren van verzekeringen, het beoordelen van claims en verplichte controles.

AMIS helpt Stichting CIS om hun data ten volle te benutten.
Ontdek hoe we uw complexe IT eenvoudiger maken
Tijd voor eenvoud in complexe IT. Want geloof het of niet: de oplossingen liggen vaak rechter onder je neus. En wij weten waar we moeten kijken. Hier lees je meer over welke simpele oplossingen er zijn voor complexe IT problemen.
André van Dalen
Neem geen genoegen met een oud of te complex IT-systeem. Het kan écht beter. En kom je er zelf niet uit? Dan weet je ons te vinden. We gaan graag met je om de tafel om te onderzoeken hoe we jouw organisatie vooruit kunnen helpen.
Bel André van Dalen 06 46 32 41 00
Abonneren
op nieuws?