Er zijn maar weinig bedrijven die zo goed hun planning realiseren als ProRail. Zij kunnen op basis van het spoorboekje precies berekenen wanneer een wissel honderdduizend keer is omgezet en onderhoud nodig heeft. De meeste bedrijven komen niet verder dan een grove schatting van het aantal draaiuren van hun assets. Door seizoensinvloeden en voorkeuren voor machines loopt het verschil tussen planning en realisatie soms op tot 60 procent. Het is dus waardevol om predictive maintenance te koppelen aan echte gebruiksdata in plaats van planningen.
Hogere up-time van machines
In de meeste fabrieken kost niets kost zoveel geld als stilstand van machines. Verlies van productiviteit gaat direct af van de marge. En dus zullen onderhoudsengineers altijd het zekere voor het onzekere nemen. Ze voeren inspecties vaker uit dan nodig en vervangen onderdelen eerder dan noodzakelijk Natuurlijk zijn daar kosten aan verbonden, maar die zijn een stuk lager dan die van ongeplande stilstand. Kortom, het kan wel uit.
Maar wat gebeurt er als er geen onderhoudsmonteurs meer te vinden zijn en de maintenance-afdelingen overbelast zijn? Dan plannen ze de periodieke inspecties om de vier maanden in plaats van om de drie. Ze draaien net wat langer door met een machine voordat ze een onderdeel vervangen. Ze hopen ze dat dit geen impact heeft op de downtime omdat ze volgens de planning nog altijd aan de veilige kant zitten. Maar die hoop komt natuurlijk niet altijd uit omdat er apparaten zijn die veel vaker gebruikt zijn dan gepland. Of omdat machines in veel zwaardere omstandigheden zijn ingezet dan gedacht.