Cargonaut

Cargonaut

"Het doorlopend versnellen van de luchtvrachtafhandeling is onze drijfveer, zodat Schiphol Europa’s beste luchthaven is en blijft! Het bedenken van innovatieve oplossingen is daarbij onze belangrijkste toegevoegde waarde", vertelt Marnix Harbers, directeur ICT van Cargonaut.

Cargonaut speelt op de luchthaven Schiphol als community platform voor efficiënte informatie-uitwisseling een belangrijke rol. In 1985 opgericht door de logistieke sector voor de branche biedt Cargonaut oplossingen voor stroomlijning van informatie. Het voordeel is dat partijen hun informatie maar één keer hoeven aan te leveren. Informatie die – onder voorwaarden – vervolgens wordt gedeeld met alle nodige loketten in de logistieke stroom.

 

Digitaal postkantoor

Van oudsher zijn wij als een digitaal postkantoor opgericht om de informatie-uitwisseling rondom de afhandeling van luchtvracht te versnellen. Wij doen dit door enerzijds de automatisering van handmatige processen en anderzijds de vervanging van papier door elektronische communicatie. Onze dienstverlening bestaat uit het leveren van ICT-oplossingen en een toegevoegde waarde voor diensten die zorgen voor een optimale integratie tussen de logistieke partijen hier op Schiphol. Ook zorgt Cargonaut voor de aansluiting op de procedures van de diverse toezichthouders, zoals de douane, Plantenziektenkundige Dienst en Voedsel- en Warenautoriteit. 

Snellere ketens: 90 miljoen berichten realtime samenbrengen

Als Cargonaut verwerken wij meer dan 90 miljoen berichten per jaar. Dat is een enorm aantal. Al die berichten verwerken wij realtime. Op het moment dat wij een bericht ontvangen, kunnen wij direct aan de partijen die daar iets mee moeten laten zien wat het resultaat is van dat bericht. Die transparantie van de geïntegreerde informatie uit de gehele keten geeft een enorme toegevoegde waarde voor de partijen hier op Schiphol en dus voor Schiphol zelf.

 

ICT is ons bestaansrecht, 7 x 24 uur – 100%

Alles komt samen met de informatievoorziening. Wij doen niets met het fysieke, alleen het administratieve. ICT is primair bij Cargonaut. Omdat wij heel veel kennis hebben van de overkoepelende processen, kunnen wij samen met de industrie en partijen hier op Schiphol de voortgang verbeteren, voortgang optimaliseren of bijvoorbeeld procedures anders inrichten. Daarmee creëren we snellere ketens en deze zijn voor de luchtvracht van groot belang. Onze uitdaging daarbij is om ook de innovatieve systemen te ontwerpen en realiseren die dat faciliteren met een strategische partner, zoals AMIS. 

 

eCCC - Internationaal uniek concept

We zijn drie jaar geleden een ambitieus project gestart binnen Cargonaut, het e-Cargo Customs Control systeem. We wilden een systeem dat de functie van informatiemakelaar kan vervullen, waarbij we alle informatiestromen bij elkaar brengen en alleen de relevante informatie aanbieden aan de diverse partijen. 

Via een dashboard in een portal ziet men in één oogopslag welke controles er allemaal zijn uitgezet en wat de status is van een bepaalde verzending. Dat maakt samenwerken voor alle partijen heel interessant, want over zo’n dashboard beschikken ze zelf niet.

De regiehouder, in dit geval de douane, zorgt er op deze manier voor dat de diverse controles door alle betrokken partijen maar één keer hoeft plaats te vinden en de goederen daarna gelijk door kunnen. Na anderhalf jaar stelden we dat systeem ter beschikking aan onze klant, de douane hier op Schiphol. 

 

Teleurstellend in de dagelijkse praktijk

Omdat er heel veel informatie in zat, merkten we dat de performance van het systeem toch niet dusdanig was dat ze daarmee goed konden werken. De responsetijd was tussen de 10 en 20 seconden. De functionaliteit was goed, maar het gebruik in de dagelijkse praktijk was hierdoor teleurstellend. Gelukkig kenden we iemand die ons op het spoor van AMIS bracht. 

 

AMIS: doorpakken op functionaliteit zonder extra investeringen

Wat wij AMIS hebben gevraagd, zijn eigenlijk drie zaken: “Doe een vooronderzoek, licht het systeem door en kom met aanbevelingen zodat het systeem sneller werkt en de gebruikers er echt mee aan de slag kunnen.” De resultaten van dat vooronderzoek spraken ons erg aan en met name de manier waarop het is aangepakt. Binnen de door ons geschetste kaders, zoals het gebruik van onze Apache Tomcat-server en het Oracle ADF Framework, liet AMIS ons zien hoe tegelijkertijd een hoge performance, lage kosten en korte marktintroductietijd worden gerealiseerd. 

 

Toekomstvast

Deze resultaten gaven ons het vertrouwen AMIS de opdracht te geven om het systeem te herbouwen, zodat 80% van de pagina’s binnen 1 seconde en 100% binnen 5 seconden beschikbaar zijn met behoud van functionaliteit en zonder investering in hardware. Zij constateerde dat de grootste bottleneck terug te leiden was naar de opzet van de front-end. Het ontwerp van de portal is onder handen genomen en opnieuw gebouwd, waarbij de hoeveelheid maatwerkcode met meer dan 50% is teruggebracht. Het resultaat is een toekomstvast systeem dat nu ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

De douane demonstreert het systeem zelfs in het buitenland. Dan merken we dat andere landen toch wel erg gecharmeerd zijn van hoe ver wij nu zijn met deze informatievoorziening. 

Scrum en agile: korte introductietijd

AMIS heeft ook het beheer en de onderhoudbaarheid van het systeem veel eenvoudiger gemaakt, zodat we kostenefficiënt de gewenste aanpassingen en moderniseringen kunnen doen met een korte marktintroductietijd.

AMIS werkt voor de softwareontwikkeling met de scrum- en agile management-principes en staat daar ook echt met de volle honderd procent achter. Ze neemt Cargonaut daarin mee, zodat we meer iteratief gaan werken en veel sneller schakelen. Het was een eyeopener om te zien hoe de functionaliteit zich elke week doorontwikkelt. We waren gewend aan het vooraf specificeren van wensen en eisen waarvan we in de praktijk pas zagen of ze echt van toegevoegde waarde zijn.

We kunnen echter niet langer 1½ jaar ontwikkelen, dan raken we de hele industrie kwijt. De dynamiek is enorm en wetgeving gaat ook maar door, dus dat duurt te lang. Wij zijn nu in staat om binnen 3 maanden een nieuw systeem op te leveren en dat is wat klanten van ons verwachten.

Abonneren
op nieuws?